torsdag 6 januari 2011

Ta det säkra före det osäkra


Brandfilten, kanske inte det absolut snyggaste i inredningsväg men väldigt bra att ha när olyckan är framme.
Det har dock kommit några nya varianter på marknaden nu som är lite mer "inredningsvänliga", men jag tycker nog att priset är lite väl saftigt för min smak...




Bilderna ovan lånade från www.stgeorge.se

Jag kom på att man ganska enkelt borde kunna sy ett eget överdrag, och då kan man ju faktiskt bestämma design helt själv utan att behöva betala överpriser.

Jag tog en tygbit som var ungefär 21 cm x 66 cm stor och vek dubbel (jag vet dock inte om alla brandfiltar är lika stora så det är nog bästa att ni mäter lite på er brandfilt först innan ni börjar klippa). Sedan sydde jag ihop långsidorna och fållade upp runt öppningen. På det här överdraget som ni ser på bilden passade jag även på att sy på en liten spets i nederkant och så skrev jag ordet brandfilt med hjälp utan några bokstavs-schabloner och en textilpenna (både pennan och schblonen jag köpt på Panduro, men det finns säkert liknande på andra hobby eller textilaffärer). Texten skrev jag på en separat tygbit som jag sydde fast innan jag sydde ihop långsidorna.
Slutligen bankade jag fast två par öljetter på var sida om tyget vid upphängningen för bättre hållbarhet.

Fodralet till den här brandfilten är gjort av gamla återanvända tyger som jag hade i min tyggömma, tom. öljetterna och spetsen är sådan som jag fått en gång i tiden och som bara väntat på att få användas..

Jag sydde det här fodralet ganska långt innan jul men jag kunde inte visa det här eftersom det var en julklapp till svärmor. Jag har faktiskt gjort en till variant också, som vi har hängande här hemma, men den visar jag en annan gång.
Får se om jag hinner slänga upp en bild ikväll kanske...

Kram på er!

4 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Smart och SNYGGT!
:)

Helena sa...

Vilken bra ide, sy sin egen snygga filt.

Ilkka sa...

Snyggt!

LadyNight sa...

Vad smart! och tjusig blev den :)