söndag 16 januari 2011

Helgprojekt!


Min söndagsbild!
Varför?! Jo....det här har nämligen varit mitt helgprojekt (som iofs. kommer fortgå även efter helgen).
Det ni ser på bilden är en liten glimt av vår trååååkiga källartrapp och där är jag just nu är i full gång med att verkställa projekt "utrotning av gammal gulnad furu"!
Det finns lite att jobba med eftersom det är en furufärgad trapp, furufärgad ledstång och furufärgat tak...jippi...
Väggarna var målade i en riktigt dassig gul färg med en pålimmad gul bård. Så när man öppnade dörren för att gå ner till ex. tvättstugan möttes man av...ja, just det....gult! I vanliga fall kan jag tycka att en liten gul färgklick kan vara väldigt upplyftande och inbjudande, men det här var bara rent bedrövligt...

Jag har valt att dela upp denna renovering i två delar. Del ett består av att måla om tak, väggar, ledstång och hyllor. När sedan det är avklarat går jag in på del två, nämligen själva trappen..
Än så länge går det framåt iaf. All spackling och slipning är gjord och taket har blivit grundmålat. Nu sitter jag här och laddar för att gå ännu en rond med målarfärg och pensel, önska mig lycka till!

2 kommentarer:

Anta sa...

Vilket projekt du tagit itu med inte det lättasre och måla över gammal furu. Men det kommer säkert att bli super LYCKA TILL.

Mia sa...

Jag började på vår trappa förra året men kom bara till ribborna. Har inte bestämt hur jag skall göra med trappstegen. Vår har inga bakstoppar så dammet kommer att yra runt då jag slipar. Men räcket går att skruva bort så det får bli ett sommar project att slipa ute.
Lycka till, kanske tar jag tag i allt efter att ha sett dina efter bilder. För stor skillnad är det på vitt och furu.