måndag 11 oktober 2010

Bröllopstårta


I lördags var vi på bröllop, det var min storebror som efter 8 år tillsammans med sin sambo tog klivet och gifte sig!
Bröllopet var jättefint och efter vigseln när det var dags att kasta ris på brudparet så bestämde solen sig för att sträcka på sin strålar. Vilken tajmning!

Innan bröllopet så fick några släktingar till det då blivande brudparet till uppgift att baka bröllopstårtor, och jag var en utav dom. Den enda instruktion vi fick var att tårtan skulle vara rund och ca 25 cm i diameter, annars erbjöd dom fullständig konstnärlig frihet!
Det blev sammanlagt 7 olika tårtor, och på bilderna kan ni se mitt bidrag.


Tårtan är gjord av ljus sockerkaka fylld med hallonmousse och ganache gjord på 70% mörk choklad. Den är spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med sugarpaste. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste och marsipan.


Det här är första gången som jag har använt mig av sugarpaste, men det var verkligen superkul så det måste jag prova igen! Det var lite pilligt och definitivt både tidskrävande och tålamodskrävande, men absolut värt besväret. Jag har länge velat prova att göra en sån här lite mer avancerad tårta men det har liksom aldrig blivit av...
Det färdiga resultatet blev inte alls som jag hade tänkt mig (eftersom det inträffade några oförutsedda "olyckor" under skapandets gång), men med lite problemlösning och nya idéer så blev det iaf en färdig tårta tillslut!
Med tanke på att det är min första sugarpastetårta så är jag riktigt nöjd, och jag tror nog att den fick godkänt av brudparet med!

7 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Riktigt fin att titta på, svårt att förstöra den genom att ta en bit.
:)

Ingmarie sa...

Men ååååhhhhh........
Vilken tårta !De var den finaste jag skådad.Var den lika god som fin .... ja då var de en lyckad tårta .
Du borde ju bli tårt bagare du !
Ha det bäst //Ingmarie

Petra / Popetotrora sa...

Vilken fantastisk tårta! Tänk om man kunde göra en sån. :-)

Linda.. sa...

Åh.. så bra den blev! Jättefin! Sagt det förut, och säger det igen. Du kan ju tammetusan allt. Du skulle kunna komma med i guiness rekordbok som kvinnan med mest talanger ;)

Kram

Laila sa...

Men vem kan sätta en tårtkniv i den här? Det är ju ett konstverk! ♥
Så otorligt vacker och den låter jätte smaskig också

Anna sa...

Gud vilken vacker tårta! Jättefin verkligen. Blir riktigt sugen på att testa sugarpaste.

Malin på pastill.nu sa...

Den är jättevacker!