onsdag 25 augusti 2010

Spetsdukar

När jag tänker på spetsdukar så tänker jag direkt på sådana där små vita som min mamma hade under sina ljusstakar i bokhyllan när jag var liten.


Idag är det väl inte så himla många i min generation som anammar den idéen, men visst kan man fortfarande använda dukarna till annat.
Man kan exempelvis sy fast dom på gardiner, kuddfodral eller kläder, göra skålar av dom eller sy ihop till ett helt överkast (om man har tillräckligt många dvs).
Jag valde att sy ihop några stycken dukar som jag köpt på loppis, så det blev som en slags löpare..


Det blev ganska bra faktiskt, (snyggare än på bilden iaf) och om man vill kan man ju sy ihop dukarna till en rund variant istället...eller varför inte använda sig av dukar i olika färger.
Min duk har spetsdukar i olika vita nyanser, vilket faktiskt funkade riktigt bra.

Den här idéen såg jag på en annan blogg för ganska längesen, men tyvärr minns jag inte vilken nu...
Men hur som helst anser jag att bra idéer är till för att användas!

1 kommentar:

Pyssellycka sa...

Åh, så fint! Ett fint sätt att ge dukarna ett nytt liv!