lördag 19 juni 2010

Pappersblommor

För ett tag sen knåpade jag ihop ett födelsedagskort, men när det var dags att dekorera kortet med blommor så hade jag inga som riktigt passade..
Jag vände mig till min kära vän Google och letade efter olika sätt att göra små blommor själv.
Bland annat Tesa hade en variant av pappersblommor som man kunde göra själv utav kaffefilter, så jag bestämde mig för att göra en lite enklare variant med hjälp av inspirationen jag fick hos henne..




Jag tog en servett och klippte cirklar i två olika storlekar. Sen delade jag på servettens "lager" så att det blev flera tunna cirklar. Jag knölade ihop dom till små bollar, och sedan vecklade jag försiktigt ut dem något. Jag placerade sen ca 3-4 stora cirklar ovanpå varandra och avslutade med att lägga på 2 små cirklar högst upp. Sedan gjorde jag ett hål med en syl genom alla lager, satte fast en brad och knölade ihop blomman igen. Sedan sprayade jag lite vanligt vatten på den och lät den torka (det går ganska fort, förutsatt att du bara använt lite vatten).
Efter det är den färdig att dekorera med vad du vill!
Snabbt och enkelt och går att variera hur mycket som helst genom att använda olika storlekar på cirklarna, olika färger på servetten, glitterlim, chalk och olika storlekar, färger och former på dina brads mm.

Inga kommentarer: