torsdag 3 mars 2011

Makro-tips

Idag fick jag hem en liten finurlig grej på posten, och eftersom jag tycker att den verkar vara så himla bra tänkte jag dela med mig av det här.
Jag gillar - som så många andra bloggare där ute -att ta en del kort med min systemkamera, och då gärna närbilder på smycken osv.
Objektivet som jag har till min kamera nu tycker jag är helt ok, men det funkar inte så värst bra när vill ner på makronivå och ta dom där riktigt nära närbilderna.
Eftersom det inte finns plats för ett nytt objektiv i min budget den närmsta framtiden så har jag funderat en hel del på hur jag ska kunna lösa problemet. För ett tag sedan, när jag satt och "slösurfade" snubblade jag faktiskt över en helt ok lösning på det problemet!
För mig var detta lite av en nyhet, men så är jag ju inte så fruktansvärt insatt i "fotograferingsvärlden" heller..

Vad var då den finurliga lösningen undrar ni säkert?!
Jo, ett så kallat Close-up filter!
Det är som en liten lins som man enkelt skruvar fast på sitt objektiv och sen har man plötsligt helt nya möjligheter!
Här kan ni se vad filtret gjorde med mitt objektiv...


Den närmsta närbilden utan linsen...


...och den närmsta närbilden med linsen!

Skaplig skillnad va?!
Det blir väl kanske ingen superduperproffs-kvalitet, men det duger då åt mig iaf.
Och det bästa av allt....en lins kostar under hundralappen!
En annan positiv grej är att den är så pass liten att den är väldigt enkel att ha med sig om man vill ut och fota lite.
Nu köpte jag en +10 förstoring på min lins, men så vitt jag vet finns det allt från +1 upp till +10 och om jag inte minns helt fel så ska man även kunna bygga ihop dom för att få den förstoring man själv önskar.
Eftersom jag är ett ebay-freak så inhandlades min där, men på den här sidan går det också att beställa sådana.

Jag ska då iaf beställa en till...eller två kanske...eller...

2 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Det var faktiskt det absolut bästa tipset jag fått på länge!! Ska undersöka på en gång. :)

Slow-Eva sa...

Kul!
jag fick i julklapp ett set med
+2 +4 +6 och +10, riktigt roligt :) (när jag nu orkar använda dem)