tisdag 16 december 2008

Att göra en skål av en duk..

Igår testade jag att göra om en gammal virkad duk till en skål!
Det är väldigt enkelt och resultatet blev riktigt bra faktiskt, så jag tänkte att jag skulle berätta hur jag gjorde..

Jag tog bara en virkad duk..(den här har jag dock inte virkat själv, det finns ju så många fina att köpa på second hand eller loppis så jag investerade i denna för en fem-krona...).

Sen tog jag fram en stor skål som jag plastade in med vanlig plastfolie..

För att göra duken stel behöver man en blandning av trälim och vatten (blanda till en "mjölkig" konsistens), sen är det bara att vända skålen upp och ner och lägga duken över skålen och pensla på tills hela duken är täckt av limblandningen.

Dagen efter penslingen hade duken torkat och så här ser den ut nu...

Klar att fylla med vad du vill!=)

(Duken har jag som sagt inte virkat själv, men bakelserna som ligger i skålen är däremot mina skapelser!=))

Jag tog en ganska stor skål eftersom jag inte ville att "duk-skålen" skulle bli så väldigt kupad, men det är ju naturligtvis en smaksak. Jag formade även till kanterna lite när den hade torkat en aning..

Kom ihåg att vara med i min tävling, den avslutas i morgon så det gäller att snabba sig om ni vill vara med!=D

(Instruktionerna till duken hittade jag förresten på här...)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Attans att jag inte såg detta inlägg innan. Jag har just kommit hem från hjärta till hjärta och de sålde ju hur många dukar som helst !!! VILKEN GREJ !!!!!!

Anonym sa...

Tack för tipset och för din kommentar hos mig! När jag var liten så virkade farmor dukar som hon ser doppade i ngn slag sockerlag och formade till skålar mm. Men det här verkar ju enklare. Ska absolut testa. Sen gör du ju de mest underbara bakverk. Sänder dig ett mail på beställning när jag har kommit på fötter (ekonomiskt) efter jul.
God Jul