tisdag 8 maj 2012

Världens finaste Emil!

 
När min brorson skulle döpas för ett par veckor sedan så fick jag äran att göra doptårtorna. Jag passade då på att göra min livs första våningstårta. Det gick förvånansvärt bra och faktiskt helt utan några större missöden.


Jag funderade länge på vad jag skulle pryda toppen av tårtan med, men tillslut bestämde jag mig för att göra ett försök på att avbilda sötnosen som skulle döpas. Eftersom han är världens goaste och gladaste lilla pojke så kändes det självklart att han skulle avbildas vaken och med ett stort leende på läpparna.
Inte för att jag vet om det blev så himla likt, men kanske...om man kisar lite...på långt håll...


Jag gjorde även en "vanlig" tårta som fick prydas med bland annat dopdatumet och ett par converseskor.


Jag blev faktiskt riktigt nöjd med dessa tårtor och då särskilt våningstårtan eftersom det var mitt första försök på en sådan.

Våningstårtan bestod av ljus sockerkaka fylld med dumlefluff och jordgubbsmousse. Den var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med sugarpaste. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste och kristyr.
Den "vanliga" tårtan bestod av en chokladtårtbotten fylld med kinuskimousse och hallonmousse. Den var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med sugarpaste. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste och kristyr.

Så till Emils föräldrar vill jag bara tacka ödmjukast för det fina uppdraget att göra doptårtorna och jag hoppas att ni blev nöjda!

1 kommentar:

Liten Bod sa...

De är ju helt fantastiska! Har svårt att tro att en konditor gör dem bättre... Hur lång tid tog det? Kram Tina