fredag 24 juni 2011

Oreo pops


Jag är garanterat inte den första som har provat på att göra dessa sötsaker på pinne, men jag hade hört så mycket positivt om dem så jag var bara tvungen att testa.
Och visst var dom goda, riktigt mumsiga faktiskt!
Dom här "Oreo popsen" bjöd vi på när lillan hade kalas, och dom blev uppskattade av allihop som smakade.

Det var inte alls svårt att göra dom  heller, allt som behövs är ett paket Oreokakor, ca 100g philadelphiaost smält choklad att doppa dom i och ev. lite strössel som garnering.
Man krossar kakorna (jag använde en stavmixer) och blandar sedan ihop kaksmulorna med osten. Om man sen ställer in smeten i kylen ett tag så går det lättare att rulla små bollar av. Sen stoppar man i en pinne i var och en av bollarna (jag använde avklippta grillpinnar) och låt stå minst en timme i kylen. Sen är det bara att doppa bollarna i den smälta chokladen och ev. lite strössel. Vi stoppade sen ner dom i ett glas med strösocker så att dom kunde stå stadigt medan chokladen stelnade. Förvaras i kylen.

Dom här godbitarna går ju att variera nästan hur mycket som helst i både färg, form och smak så det här kommer jag garanterat att göra någon mer gång framöver.

3 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Ja det är supergott och enkelt att göra cake pops! Jag har dock haft problem med att färga chokladen, men har nu förstått att man måste ha en icke vattenlöslig färg. Får leta efter det framöver :-)

Vad fin din nya header är!

Pernilla sa...

Vilken bra grej! Ska jag verkligen testa! Tack för en bra blogg!!

//Pernilla

Bröllop/Fest & Pyssel sa...

Det ser sjukt gott ut!! Måste verkligen testa?

Kanske hade funkat på ett bröllop med?