onsdag 11 maj 2011

Kladdkakemuffins


Chokladälskare som jag är så tycker jag att kladdkaka kan vara riktigt smarrigt ibland!
Recept på kladdkaka finns det ju en hel del, men receptet på dessa kladdkakemuffins (som jag tyvärr inte kommer ihåg vart jag hittade) tyckte jag var både enkelt och mycket gott så jag tänkte att jag skulle dela med mig av det till er.
Jag ändrade dock en aning i originalreceptet och tillsatte snabbkaffepulver också, men det är ju enkelt att utesluta om man hellre vill det.

Till ca 12-15 st kladdkakemuffins behövs:

100 g margarin
2 ägg
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
(ev. 1-2 tsk snabbkaffepulver)

* Smält margarinet och låt det svalna.
* Vispa ägg och socker poröst.
* Blanda samman de torra ingredienserna och rör sedan ihop dem med det avsvalnade margarinet och ägg- och sockerblandningen.
* Fyll muffinsformarna till ungefär hälften med smet.
* Grädda i 200 grader i ca 10-12 minuter.

Supergott att servera med en klick grädde, lite vaniljglass eller bara som dom är!

Inga kommentarer: